Вдигат цената на билета в София, но не е ясно с колко

16:04, 04 апр 16 25 469 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Билетът за единично пътуване в градския транспорт ще се увеличи. Това решение беше взето от постоянната общинска комисия по транспорт. На днешното си заседание тя прие промени в наредба за пътниците и градския транспорт, които предвиждат поскъпването на билета. Не е ясно обаче с колко ще скочи цената му, тъй като общинарите само дискутираха икономическата рамка на Центъра за градска мобилност за 2016 година, но не я гласуваха.

Рамката предвижда цената на билета да стане 1,60, а цените на картите за градски транспорт да останат както до сега.

Предстои промените в наредбата да минат и през други общински комисии, но транспортната е водеща, което предполага, че предложението ще бъде прието и ще отиде за гласуване на Столичен общински съвет на 14 април.

ГЕРБ отхвърли предложението докладът да се отложи

По време на заседанието БСП, коалиция „Сердика“, „Група 5“ и Реформаторският блок поискаха решението за новата цена на билета да бъде отложено и да не се гласува толкова скоро, за да бъдат събрани още експертни мнения. Това обаче не беше одобрено, тъй като групата на ГЕРБ не се съгласи и с шест гласа „против“ отхвърли предложението.

ГЕРБ обосноваха подкрепата за по-висока цена на билета, като обясниха, че условията в градския транспорт са се подобрили многократно от 2008 година насам. Тогава билетът скочи от 0,70 лв. на 1 лв.

„Сравнете какви автобуси се движеха по улиците през 2008 год. с тези, които има сега“, заяви Екатерина Йорданова от ГЕРБ, която е и председател на транспортната комисия.

Коалиция "Сердика" искат атрактивна кампания, а не увеличение на билета

Тодор Цанев от коалиция „Сердика“ каза, че преди да бъде приета рамката с предложението за новата цена водещата комисия трябва да изясни каква е целта на по-скъпия билет.

„Каква е нашата цел? Искаме да накараме тези, които използват билет, да използват карта, или искаме да увеличим общия брой пътуващи в градския транспорт. Ако искаме второто, което според мен е важното, увеличението на билетчето не е начинът“, заяви той. Цанев подчерта, че не поскъпването на еднократното пътуване, а „атрактивна кампания“, инициирана от Столична община, ще накара столичани да използват градски транспорт, а не автомобилите си.

„София е разкопана и когато увеличаваме трафика в града, а цените на горивата спадат, което стимулира хората да използват своите автомобили, как ще ги накараме да пътуват с градски транспорт?“, запита той.

"Група 5" искат независими експерти да дадат мнение за увеличението

„Група 5“ пък предложиха да бъде свикана група от външни експерти, които да дадат мнение дали е достатъчно добре обосновано исканото увеличение.

„Никъде не видях истинската икономическа обосновка и експертната оценка. Никъде в рамката на видях и с каква методология е извършена въпросната експертна оценка. На каква основа се вдига билета с точно толкова?“, възмути се Симеон Славчев от групата.

БСП поискаха одит на парите на ЦГМ

От БСП също изразиха несъгласие с готвеното увеличение. Калоян Паргов подкрепи колегите си, като подчерта, че „липсва икономическа обосновка за увеличението“.

„Софиянци трябва да знаят, че билетчето ще им бъде 1.60 лв. ГЕРБ еднолично и самостоятелно поеха отговорността за повишаване цената на билета в София. Целта е да запълнят дефицита, който явно съществува в рамките на столичния транспорт“, посочи още той.

Паргов допълни, че транспортната комисия трябва да поиска одит на Центъра за градска мобилност, „за да видим как се харчат парите и къде отиват тези прословути 20-25 милиона от паркирането“.

„Защото след месец- два следващият доклад ще е за увеличаване на зоната за платено паркиране с няколко хиляди места. И тук ако говорим за увеличение от 0,50-0,60 лв. на билетчето, което ще компенсира някакъв гратис и някакви изчислени проходи, които ще се налеят в ЦГМ за тях идва тлъстият пай“, каза лидерът на общинското БСП.

Реформаторския блок предложи за сметка на цената на билета да се намали тази на годишните абонаментни карти

Групата на Реформаторския блок, и по-конкретно Прошко Прошков, също не подкрепи предложението. По думите му това няма да доведе до стимулиране на хората, които ползват автомобилите си да предпочетат градския транспорт.

„За да се случи това, трябва да се изготви генерален план за движение, повишаване непрестанно на качеството на превозните средства – климатици, безжичен интернет, бус ленти за всички линии, непрекъсваеми линии за трамваите, за да не попадат в задръстване. Един куп параметри, които ще накарат хората да слязат от колите си. Ние сме превърнали транспорта в убежище за социално слаби хора, а не бива да е така“, обясни Прошков.

Той подчерта, че увеличението на цената на единичното пътуване трябва да се направи на по-късен етап.

„Предлагам от страна на нашата група, след като вдигаме единичния билет, тарифите за най-верните ни клиенти с годишните поименни абонаментни карти. Нека вместо 500 лв., тези карти да струват 365 лв. По един лев на ден за всички линии“, предложи реформаторът.

Всички подкрепиха идеята за изграждане на тикет система

За разлика от цената на билета, всички групи единодушно подкрепиха намерението на Центъра за градска мобилност за изграждането на тикет система в градския транспорт. Тя предвижда да се въведат билети за почасово пътуване, за разстояние, за време, комбинирани.

Инвестиционният план на Центъра за градска мобилност предвижда да се обяви обществена поръчка за изпълнител на новата транспортна услуга. Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов обясни, че индикативната цена на системата е около 20 млн. лв., но след като приключи процедурата ще стане ясна окончателната сума.

От Центъра за градска мобилност предвиждат системата да заработи в средата на следващата година.

Въпреки аргументите, че условията в столичния градски транспорт са многократно по-добри, нова цена на билета се обсъжда на фона на това, че от 396 автобуса от 522 са на повече от 15 години, а състоянието им не е никак приветливо.

126 бяха подменени преди две години. Очаква се нови 110 да бъдат доставени до октомври, а до края на 2018 година по столичните улици и булеварди да тръгнат още 190 нови автобуса. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама