Лекарският съюз и Здравната каса спорят заради онкоболните

18:31, 04 апр 16 25 254 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Решението на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) от 29 март предизвика затруднение в работата на онкоболниците. Те отказват да приемат пациенти. Това рефлектира върху онкоболните, които пък се жалват на касата.

От Българския лекарски съюз питат НЗОК как болниците ще обслужват онкоболните, след като не повече от 10 лечебни заведения ще могат да сформират онкологична комисия за територията на цялата страна. Това е един от единадесетте въпроса, засягащи договорите между лекарите и касата за тази година, отправени с писмо във връзка с решение № РД-НС-04-24-1.

От НЗОК съобщиха, че няма причини онкоболниците, които трябва да имат договор с касата за Амбулаторна процедура №5 „Определяне на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“, да отказват хоспитализация на пациенти. Техният отговор е във връзка с оплаквания на пациенти, на които е отказана онкологична помощ. Лечебните заведения могат да продължат работата си, както досега, но трябва до 30 април да приведат дейността си съгласно наредба №2 на Министерството на здравеопазването и решение № РД-НС-04-24-1 на НЗОК.

Лекарите питат и по какъв начин пациентите ще бъдат информирани за частично или пълно заплащане на лекарствата от НЗОК, както и за наличието в аптечната мрежа на по-евтини медикаменти от предписаните. Те търсят отговор и относно сключването на договори с лечебните заведения за бърза медицинска помощ, които не притежават необходимото компетентно ниво.

Ето и всички въпроси към НЗОК:

- Как ще бъде приложена на практика т. 2 от ал. 2 на чл. 4 от Решението?

- Важат ли критериите за достатъчност или недостатъчност и за изпълнителите на извънболнична медицинска помощ, и ако отговорът е „да” по какви критерии ще се сключват/отказват договори с изпълнители, заявили желание за сключване на договори?

- Как обемите ще станат част от индивидуалните договори с изпълнителите на медицинска помощ: в самия текст, в Приложение №2 за ЛЗ за БМП или чрез друго Приложение? Как и на каква база ще бъдат определяни обемите за всяко ЛЗ за БМП и за всяко ЛЗ за извънболнична медицинска помощ?

- По какъв начин ще се предоставя информация на пациента по изпълнение на ал. 6 от чл. 27 от Решението, с какъв документ ще се доказва изпълнението на това изискване?

- Защо в чл. 45, ал. 3 е останало изискването за представяне на договор, при положение, че в последната редакция на Наредбата за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК (Наредба № 2 от 2016 г.) е дадено право на изпълнителите на ПИМП да осигурят достъп до медицинска помощ и по телефона?

- Във връзка с прилагане на чл.65, ал.3 в извънболничната медицинска помощ и чл.199, ал. 3 в болничната медицинска помощ, моля да се представят публично Правилата за условията и реда за прилагане на ал.1 и 2 от Закона за бюджета на НЗОК за 2016 г. преди приемането им от НС на НЗОК.

- При сключването на договори с ЛЗ за БМП ще се даде ли възможност да се сключат договори с ЛЗ за БМП, които не притежават изискващото се ниво по Наредба №2 ниво на компетентност за изпълнението на КП, Амб.Пр и КПр., но в медицинските стандарти е дадено право да се изпълняват и от тези ЛЗ за БМП в условията на спешност или е дадено това право в алгоритмите на КП, Амб.Пр и КПр?

- Как ще работят ЛЗ при изпълнение на дейности за „Заболявания, за които се осигурява комплексно лечение (осигурява се всяка една отделна част от цялостния процес на лечение)“, при положение, че това може да се установи едва след подаване на заявителните документи за сключване на договори, т.е. най-рано 30 дни след влизане в сила на Решението?

- Как ще бъдат обслужвани пациентите с онкологични заболявания при прилагане на чл. 187 от Решението? Няма ли да се затрудни техния достъп при положение, че по наши анализи при условията, заложени в този член, не повече от 10 ЛЗ ще могат да сформират онкологична комисия и то за територията на цялата страна.

- Защо няма да се заплаща на ЛЗ за БМП медицинска помощ, ако при внезапен контрол се установи неизвършена и недокументирана задължителна процедура към момента на извършване на проверката в лечебното заведение по време на хоспитализация, при положение, че в диагностично лечебния алгоритъм на КП няма заложен краен час на извършването й, и тя може да се извърши и след проверката в рамките на определения престой по съответната КП?

- За чия сметка ще се разработва необходимия софтуер за изпълнението на §20 от Преходните и заключителни разпоредби на Решението? В какъв формат ще се предоставя тази информация и за какво е нужно това при положение, че същата информация я има и в xml формата на амбулаторния лист, който се отчита в НЗОК?

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама