Пловдивски зограф: Иконата не се рисува, а се пише
14:18, 01 май 16 / Любопитно
25
644
Шрифт:
Докато е учила скулптура в Щатите осъзнава, че харесва много и иконите. „Пробвах сама да нарисувам икона,но без ръководство оказа се трудно начинание. След като се прибрах в България разбрах, че има магистратура църковна живопис и започнах да се занимавам професионално. А първата ми икона беше образ на Света Богородица“, спомня си Адриана.
„Иконата е самото божие слово, което е изразено по различен начин. Както Библията е написана с думи, така е и иконата, но изписана с цветове. Затова се казва, че иконите се пишат, а не се рисуват. В нея няма нищо случайно - всеки атрибут, цвят, жест означава нещо и разказва дадената история“, продължава зографът. Според нея, за да започнеш да пишеш икони трябва да имаш много добра богословска подготовка.
„Използваме ерминии - буквално преведено това наръчник, които са предавани от майстора на най-добрия ученик. Там има указания-как се рисува даден образ, даден сюжет, празник. И иконографските схеми, които се използват и сега. Най-разпространената и трайна техника е яйчната темпера. Използват се пигменти, които се смесват с жълтък на яйце и вода. С тези бой се рисува върху самата икона. Четките обикновено са от естествен косъм, кръгли меки четки за да могат да се нанасят по-равномерно цветовете. Основата е дървена“, споделя Адриана.
След като се обработи дъската се залепва ленено платно - с туткал или жълътин. След това се грундира няколко ръце, до момента, в който светлината се отразява. „Има определени одежди, с които трябва да се изписват светците. Например света Богородица винаги е с червен мофории, което е прието в иконографията. Винаги има трите звезди, което е означава че е била дева“, допълва пловдивчанката.
След като е подготвена дъската се изготвя образа и се прави копирка, която после се прехвърля върху дъската и после се нанасят основните тонове. После се правят разбелки докато се стигне до най-светия цвят,което се нарича блик. „Най-накрая се работи върху самото злато. Аз лично използвам и 23-каратово злато. Най-лесно е когато се използва сок от чесън, така можеш да пишеш върху златото, защото самото злато не е поресто и няма как да се захване боята“, категорична е Адриана.
„С всяка една икона независимо дали е за папата или за селската църква се отнасям еднакво подобаващо. Защото това е образът на светеца, а не е важно после кой ще бъде притежателят й", убедена е тя.
„Иконата е нашата вяра,а молитвата е нашия личен разговор с Бог. Прието е в България да бъде осветена от свещеник, но всеки сам си решава“, уточнява тя. За финал съветва хората да се вслушат в ритъма на сърцето си пред една истинска икона и така няма да сгрешат. Защото покоряващата икона въздействаща дори на нерелигиозния човек.
Добави коментар