Провал в управлението на пет общини в Пловдивско, Пловдив бележи успех

08:48, 29 май 16 / Политика 25 334 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Провал в управлението на пет общини в Пловдивско отчита Институтът за пазарна икономика (ИПИ) в изследването си "Успехите и провалите на българските общини 2011 - 2014". 

Според данните от одитните доклади на Сметната палата "Родопи", Стамболийски, Асеновград, Раковски и Първомай не се справят добре, докато за Община Пловдив експертите отчитат успешно управление.

Община "Родопи"

Провал при изпълнението на бюджета и действията при планирането, възлагането на обществени поръчки и изпълнението на сключените договори в община "Родопи" показва одитът за периода 1 януари - 31 декември 2013 г.

Приходите по бюджета за 2013 г. не са планирани реално, съобразено с облога по партидите на данъкоплатците и несъбраните данъци и такси.

Не са разработени анализи или калкулации на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугите за местни такси. Нарушени са законовите изисквания и от възложителя не са приети Вътрешни правила за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки.

Част от доклада е изпратена до прокуратурата

Община Стамболийски

Данните от одита за периода 1 януари 2013 - 1 октомври 2014 г. показват, че липсва съответствие на управленските решения при обществени поръчки и изпълнението на сключените договори и действията по придобиване, управление и разпореждане с имущество в изпълнение на стратегия за общинската собственост в Община Стамболийски

В съответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки (ЗОП) са приети вътрешни правила за обществени поръчки, които съдържат изчерпателна регламентация в съответствие с изискванията на ЗОП. При една процедура комисията за разглеждане, оценка и класиране на офертите (КРОКО) не е изискала обосновка и не е извършила анализ на офертите на участниците по реда на ЗОП, в резултат на което е постановено решение на Върховен административен съд (ВАС) за повторно извършване на действията от комисията.

Възлагането на строителни дейности с еднороден характер и дейности по чистотата на търговско дружество с изцяло общинско участие, както и сключване на отделни договори за доставки и услуги без възлагане по реда на ЗОП не са в съответствие със законовите изисквания.

Отдаването под наем на жилищни имоти е в съответствие с вътрешната уредба, с изключение на това, че в договорите за наем не е посочен срок на действие и при сключването на анекси към договорите не е приложена вътрешната уредба на общината.

Предприемани са действия за събиране на дължимите наеми, но не са начислявани неустойки съобразно сключените договори.

Община Пловдив

Показателите за Община Пловдив отчитат успех при администрирането на приходите от местни данъци и такси и при изразходването на целевите средства по бюджета. Данните са за периода 1 януари 2012 - 30 юни 2013 г.

В съответствие с разпоредбите на ЗМДТ, в Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Пловдив (НОРМДТОП), са определени размерите на данъците, данъчно задължените лица, редът и сроковете за внасянето им в местния бюджет.

Съществува тенденция на нарастване на вземанията от предходни години на данъчно задължените лица. Създадената организация на контролно-ревизионната дейност за установяване и събиране на публични общински вземания е в съответствие с разпоредбите на Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК)

Организацията по събирането на таксата за битови отпадъци през одитирания период е в съответствие със ЗМДТ и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пловдив (НОАМТЦУОП). Постъпилите приходи от таксата за битови отпадъци по бюджета на общината са законосъобразни. Не са установени случаи на неправилно и неточно определяне, начисляване и събиране на таксата за битови отпадъци.

Предприетите действия от страна на общината са допринесли за подобряване на събираемостта от такса за битови отпадъци.

Въведените контролни дейности, във връзка с администрирането на приходите от местни данъци и такси и изразходването на целевите средства по бюджета са адекватни, действат непрекъснато и последователно през целия одитиран период.

Община Асеновград

Провал на управлението и разпореждането с имоти показват одитните данни за периода 1 януари 2012 - 30 юни 2013 г.

Наредбата за реда и условията, при които Общинският съвет упражнява правата върху общинската част на капитала в търговските дружества с общинско участие и едноличните търговски дружества, е приета през 1997 г. и не е актуализирана в съответствие с действащата правна уредба.

Вътрешните правила за планирането, координирането и провеждането на концесионните процедури в Община Асеновград не отговарят на структурата на общинската администрация през одитирания период, поради което регламентирания контрол върху концесионните договори не е приложим.

В договорите за управление на търговските дружества не са включени задължения за изготвяне на бизнес програма и бизнес задача и не са избрани контрольори за спазване на дружествения договор и опазване на имуществото на дружествата, с което не са спазени изискванията, определени с наредбата на Общинския съвет.

Не е осъществен контрол от страна на общината относно отдаването под наем на имущество от търговските дружества. През одитирания период не е осъществяван контрол върху изпълнение на концесионните договори от комисия, назначена от кмета на общината, с което не са спазени нормативните изисквания. Контролът не е ефективен и обхваща предимно частта по концесионните плащания, поради което не е постигнато изпълнение на всички задължения от страна на концесионерите. Системата за финансово управление и контрол (СФУК) не е достатъчно ефективна през одитирания период. Не са въведени процедури за предварителен контрол при отдаването под наем на земеделски земи от Общинския поземлен фонд и не е осъществяван предварителен контрол при процедурите за предоставяне под наем на имоти – общинска собственост без търг или конкурс и при отдаването под наем на общински жилища.

Община Раковски

Финансовото управление на общината за периода от 1 януари 2011 до 30 септември 2012 г. се характеризира с провал. През 2011 г. от Общинския съвет не са определени второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, съгласно изискванията на Закона за общинските бюджети (ЗОБ) (ред. ДВ, бр. 16 от 2011 г).

За 2011 г. общината има просрочени задължения в размер на 156 089 лв., а към 30 септември 2012 г. – 155 850 лв. Просрочените вземания за 2011 г. са в размер на 63 141 лв., а към 30 септември 2012 г. – 82 224 лв., от които с най -голям относителен дял са просрочените вземания от концесии и наеми, за събирането на които са предприети законови действия.

При провеждане на процедурите за обществени поръчки по ЗОП са допуснати нарушения. Възложителят е поставил в обявленията за обществени поръчки условия и изисквания, които необосновано ограничават участието на лица в процедурите.

Не са платени в пълен размер дължимите суми по един от договорите от страна на общината поради несвоевременно финансиране от Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).

Спазени са изискванията на нормативните и вътрешните актове при застраховането на имоти – публична общинска собственост, но същите не са спазени при внасянето в Общинския съвет на отчет за състоянието на общинската собственост.

Част от доклада е изпратена до прокуратурата

Община Първомай

Провал във финансовото управление на общината показват данните от одита за периода 1 януари - 31 декември 2011 г.

През 2011 г. от Общинския съвет не са определени второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и не са приети бюджетните им сметки, съгласно изискванията на ЗОБ (ред. ДВ, бр. 16/2011 г).

През одитирания период е отчетено неизпълнение на собствените приходи от имуществени и други данъчни и неданъчни приходи, приходи от общински такси и от продажба на общински имоти. Към 31 декември 2011 г. е увеличен размерът на несъбраните приходи с 2.5 пъти, спрямо несъбраните местни приходи към 1 януари 2011 г. от такса за битови отпадъци, като причината е в промяната на данъчната основа за определяне на таксата за юридическите лица, съгласно изменението на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

При възлагането на обществени поръчки са установени някои несъответствия с нормативните изисквания.

В нарушение на законовите изисквания общински земеделски земи са отдадени под наем без търг и конкурс, не са включени в годишната общинска програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост, и за тях не са съставени актове за общинска собственост.

Част от доклада е изпратена до прокуратурата

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама