ЕК представи шест принципа за сътрудничество между ЕС и Турция за справяне с бежанската криза

18:57, 16 мар 16 / Свят 25 358 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
В навечерието на срещата на върха ЕС-Турция Европейската комисия публикува шест принципа, по които ще се ръководи бъдещето сътрудничество между двете страни.

На заседанието в Брюксел, което започва утре и ще продължи до петък се очаква да бъде финализирано споразумението за мерките за спирание на мигратския поток към Европа.

С работата по тези предложения и разработването на детайлите е ангажиран председателят на Европеския съвет Доналд Туск.

1. Правни гаранции за връщане на всички нови незаконни мигранти и търсещи убежище лица, пристигащи от Турция на гръцките острови

Връщането на незаконни мигранти и търсещи убежище лица, чиито молби са били отхвърлени или обявени за недопустими, е съществена част от прекъсването на практиката, при която мигранти плащат на контрабандисти и рискуват живота си, и може да се извършва само при спазване на европейското и международното право. Договореностите във връзка с подобни връщания, както на лицата, нуждаещи се от международна закрила, така и на лицата, които не се нуждаят от нея, следва да се смятат за временна и извънредна мярка, с която се цели да се сложи край на човешкото страдание, произтичащо от значителните потоци на мигранти между Турция и Гърция в момента.

Всички връщания трябва да се извършват в съответствие с гаранциите за закрила на бежанците, въведени в международното право и правото на ЕС. Това означава, че всяка молба за убежище се разглежда поотделно при спазване на ясните правни и процедурни параметри, посочени в Директивата на ЕС за процедурите за убежище. Не може да става въпрос за прилагане на „бланкетна“ политика за връщане — това би било в разрез с правните изисквания и основните права на хората, търсещи убежище.

Обратно приемане на лица, които не се нуждаят от международна закрила: Всички нови незаконни мигранти и търсещи убежище лица, влизащи в Гърция, за които се установи, че не се нуждаят от международна закрила, ще бъдат връщани в Турция по силата на двустранното споразумение за обратно приемане между двете държави.

Връщане на лица, нуждаещи се от международна закрила: Съгласно правото на ЕС (членове 35 и 38 от Директивата за процедурите за убежище) дадена молба за убежище може да бъде приключена и обявена за недопустима, ако дадено лице вече е признато за бежанец или вече се ползва от достатъчна закрила в „първа страна на убежище“, или ако лицето е дошло в ЕС от „сигурна трета страна“, която може да гарантира ефективен достъп до закрила. Съществуват редица гаранции за защита на правата на хората, търсещи убежище, включително индивидуално разглеждане на всеки случай, лични интервюта и право на обжалване на решенията за недопустимост на техните молби.

Практически договорености: Прилагането на тези разпоредби ще наложи промени както в гръцкото, така и в турското национално законодателство, за да се гарантира, че в Гърция Турция е класифицирана като сигурна трета страна, а в Турция има достъп до ефикасни процедури за предоставяне на убежище за всички хора, нуждаещи се от международна закрила. Ще са нужни също ускорени оперативни договорености между Гърция и Турция, включително за увеличаване на капацитета за приемане на гръцките острови и за приспособяване на горещите точки за помещаване на служби за обратно приемане и убежище.

2. Схема за презаселване „1:1“

За всеки сириец, върнат от гръцките острови, ще бъде презаселен сириец в ЕС директно от Турция. За да функционира тази схема, държавите от ЕС трябва да разполагат с достатъчен брой места за презаселване. Съществуващите ангажименти, използвани за тази цел, ще включват 18 000 оставащи места по схемата на ЕС за презаселване с 22 504 места, договорена през юли 2015 г., и евентуално неразпределените 54 000 места по съществуващите решения за преместване.

Логистичната рамка в основата на доброволната схема с Турция за хуманитарно приемане трябва да се използва за целите на схемата за презаселване „1:1“, а именно като се разчита на експертния опит на ВКБООН и на подкрепата на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището (EASO), Международната организация по миграция (МОМ) и евентуално допълнителни национални служители по убежището. След като схемата „1:1“ изпълни целта си за спиране на миграционните потоци, ще бъде задействано приемането по доброволната схема за хуманитарно приемане, като държавите от ЕС ще допринасят за това на доброволна основа.

3. Ускоряване на пътната карта за либерализиране на визовия режим

Работата по пътната карта за либерализиране на визовия режим с Турция ще се ускори, без да се променят 72-те изисквания, които трябва да бъдат изпълнени от Турция (35 от които вече са изпълнени). За да се постигне целта за премахване на визовите изисквания до края на юни, Турция ще трябва своевременно да приеме съответните мерки. С разбирането, че Турция ще вземе необходимите мерки, за да изпълни оставащите изисквания, в края на април 2016 г. Комисията ще представи законодателно предложение за премахване на изискването за виза за турските граждани.

4. Ускоряване на изплащането на средства по Механизма за бежанците в Турция

Първите проекти по Механизма за бежанците в Турция се финансират с 55 млн. евро за посрещане на непосредствените нужди на сирийските ученици в Турция от достъп до формално образование и 40 млн. евро хуманитарна помощ чрез Световната продоволствена програма. Следващата стъпка за финансиране на допълнителни проекти ще изисква дейната ангажираност на турските органи за приключване на анализа на нуждите до средата на април.

5. Ускоряване на преговорите за присъединяване

Комисията и държавите от ЕС работят за постигане на напредък в преговорите за присъединяване с Турция. В момента тече подготовка за отварянето на пет глави. Комисията си е поставила за цел да приключи работата по всички свързани подготвителни документи през пролетта с оглед на представянето им на Съвета, без да се засягат рамката за преговори и позициите на държавите членки.

6. Подобряване на хуманитарните условия в Сирия

ЕС е готов да работи с Турция за подобряване на хуманитарните условия в Сирия, което ще позволи на бежанците да живеят в по-безопасни райони. За да бъде постигнат успех, от основно значение е ангажиментите, поети от Международната група за подкрепа на Сирия на 11 – 12 февруари в Мюнхен, да бъдат изпълнени бързо и изцяло от всички страни.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама