Билетът в София стана 1.60 с гласовете на СДС и Прошко Прошков

13:21, 14 апр 16 25 350 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
С гласовете на четиримата съветници от СДС и Прошко Прошков (ДБГ) и на ГЕРБ Столичният общински съвет одобри билетът да поскъпне до 1.60, предаде репортер на София Topnovini.bg. Четиримата, които подкрепиха поскъпването са Борислав Бориславов, Миглена Горанова, Антон Койчев и Радослав Абрашев. Против гласуваха групата на БСП, коалиция „Сердика“, четирима „Група 5“, един от ДБГ (РБ) – Стефан Марков и трима от ДСБ (РБ) - Николай Толчев, Марта Георгиева и Иво Божков. Шестима се въздържаха – четирима от групата на „Патриоти за София“, Иветка Петрова от ДБГ (РБ) и Стоян Александров от „Група 5“.

На заседанието не присъстваха двама общински съветници - Орлин Иванов от ГЕРБ и Трайчо Трайков от ДСБ (РБ). Николай Пехливанов от „Патриоти за София“ беше в залата, но не гласува.

„Златният пръст“ на Прошков

Най-голямата изненада беше положителният вот на Прошко Прошков след като преди два дни, партията, която представлява – „Движение България на гражданите“, излезе с решение, че няма да подкрепи предложението на Центъра за градска мобилност.

"Аз съм човек, който действа последователно. Темата за транспорта е тема, която е била предмет на всички мои лични предизборни обещания. Едно от тях беше да се създадат истински условия за реформа. И гражданите да плащат реалистична цена. Ако до година и половина това не стане с въвеждане на нова система за таксуване, която да отчита справедливо колко пътуваме, ще започна да търся отговорност“, обясни Прошков пред журналисти веднага след гласуването.

Прошков посочи, че на съвета на партията, когато е решено, че ДБГ няма да подкрепи искането, е заявил, че няма да се съобрази с решението.

„Днес всеки от нашата партия гласува различно - „за“, „против“, „въздържал се“, защото в крайна сметка сме елегантни хора и правим това, в което вярваме. Много закъсня решението на колегите – един ден преди заседанието, казах им го и не приемам никакви решения свързани с популистичния нагон да компенсираме някакъв тип съглашателско поведение в централната власт“, отсече общинският съветник.

Прошков обясни, че борбата на ДБГ е за „малка реформа, а не както на ДСБ – за голяма реформа или напускане от властта“. Той подчерта, че „не е новина, че Реформаторският блок не е единен“, но нямало нищо лошо в това.

Мълчаливото съгласие на СДС

Четиримата от СДС, които подкрепиха увеличението, така и не обясниха какви са доводите им. По време на съдбовното заседание единствено Борислав Бориславов, който е и председател на групата на реформаторите в общината заяви, че ще гласува „за“, за да защити правата на гражданите. Пред колегите си той каза, че не иска да подкрепя „статуквото, а реформите“.

Останалите от СДС не изразиха мнение. Партията беше и една от малкото, които не излязоха със становище преди гласуването за това дали ще подкрепят предложеното увеличение.

БСП внесе 4000 подписа срещу новата цена, ще пишат до областния управител

Групата на БСП гласува „против“ увеличението. Те са подготвили и подписка с 4000 подписа срещу новата цена на билета. Председателят на местната формация Калоян Паргов е категоричен, че ще сезират и областния управител на София, който може да отмени вече взетото решение на Столичния общински съвет.

„Ако той не направи това ще се обърнем към съдебните инстанции. Помните сагата с паркирането през 2012 г., когато всички граждани си търсеха правата по съдебен път“, припомни Паргов. Той посочи, че за пореден път Реформаторския блок е действал като „патерица на ГЕРБ“.

„Видя се още от гласуването на годишния бюджет кой е опозиция и кой е патерица. Това е второ поредно решение в рамките на няколко месеца, в което ясно се вижда, че БСП и коалиция „Сердика“ са единствената опозиция“, обясни Паргов.

ГЕРБ: Актуализацията на цената е много под 10%

Групата на ГЕРБ категорично заяви, че търсенето увеличение е задължително ако искаме да има оптимизация на градския транспорт в града. Председателят на транспортната комисия и вносител на доклада за увеличението Екатерина Йорданова подчерта, че с новата, по-висока цена на билета за единично пътуване, ще се пребори с голям процент от гратисчиите в градския транспорт и ще намали трафика по столичните улици и булеварди. По думите ѝ не бива да се говори за увеличени от 60% на билета.

„Това е изключително некоректна интерпретация на актуализацията на цената, защото тя е много под 10%. А от друга страна вдигането на еднократния билет с 60 % засяга изключително ограничен кръг хора“, каза Йорданова и допълни, че „голямата група софиянци“ подкрепят новата цена.

Йорданова заяви, че през юли започва работата и по т.нар. тикет система, която ще таксува пътниците спрямо изминатите спирки. Тя трябва да бъде окончателно въведена през септември догодина. На въпрос защо сега се приема нова цена на билета, след като до една година ще бъде въведена съвсем нова тарифна система в градския транспорт Йорданова обясни, че двете неща нямат нищо общо.

Йорданова за пореден път прикани софиянци да се сетят на какви автобуси са се возили през 2008 година и да видят автопарка сега. Тя припомни и за появата на метрото, която била много добър пример за оптимизацията на столичния градски транспорт.

След като стана ясно, че предложението се приема Зафир Зарков от ГЕРБ обясни, че групата е доволни, че и други политически групи от общинския съвет са ги подкрепили.

Фандъкова ще иска ЦГМ да се отчита на всеки шест месеца за похарчените пари

По време на заседанието кметът на София Йорданка Фандъкова обясни, че новата цена е „експертно предложение“, а решението за нея е политическо. Тя подчерта, че хората ще имат алтернатива с талонът с 10 билета, с който едно пътуване ще излиза 1,20 лв.

Тя заяви, че е изискала одит на всички обществени поръчки, които Центъра за градска мобилност е обявил от 2015 год. насам. Фандъкова обясни още, че ще изиска на всеки шест месеца от дружеството да дават отчет пред транспортната комисия, в който освен приходи и разходи, да има и броят на пътуванията по видове градски транспорт.

Какво се променя?

Новата цена на билета влиза в сила от 1 юни. Тогава билетът за еднократно пътуване става 1,60, а талонът за 10 пътувания – 12 лв. Годишната поименна абонаментна карта за всички линии също ще поевтинее от 500 лв. цената ѝ пада на 365 лв.. Предложението беше на Прошко Прошков.

С цената на билета скача и глобата за нередовен пътник - от 20 на 40 лв., а актът - от 100 на 200 лв.

Цените на всички карти остават непроменени. В употреба влизат и три нови карти за пътуване в градския транспорт. Едната е месечна карта за цялата мрежа на метрото плюс една наземна линия на градския транспорт за 43 лева. Другата е тридневна карта за всички линии за 10 лева, а третата е за три дни за всички линии и безплатен вход за културни и исторически обекти, както и за намаления в магазини.

От 1 юни ще се предлагат и безплатни карти за деца от приемни семейства и деца от домове.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама