„Бал с маски“ или анатомията на едно политическо убийство в Софийската опера

11:00, 11 фев 18 / Култура 25 643 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

На 15 и 16 февруари в Софийската опера ще може да видите шедьовъра на Джузепе Верди „Бал с маски“. Диригент на двата спектакъла е Юрий Флореа. Гост изпълнители на 15.02 ще бъдат Камен Чанев – в ролята на Рикардо и Александру Агение като Ренато, а на второто представление ще гостуват Никола Мияйловив в ролята на Ренато и Ирина Жекова – в ролята на Оскар.

Историята, която стои зад произведението, е истинска - убийството на шведския крал Густав ІІІ по време на бал през 1792 г.

От древността до днес, от Цезар до Кенеди, властимащите неизменно са фокус на обожание, но и на омраза. Именно тя, а не любовта, както в „Травиата“ стои в основата на завладяващия сюжет на „Бал с маски“. Не че в това Вердиево заглавие липсва любов, напротив. Но в „политическия трилър“ „Бал с маски“ тя като че ли остава на заден план, изместена от вътрешните драми, предателства, неудържимото желание за мъст, заради усещането за поругана чест. 

 

Има предсказания, смразяващи със своята мрачност и достоверност. Има фатална грешка, има заговор, има престъпление, има закъсняло разкаяние. Теми и дълбочина, сякаш излезли изпод перото на Достоевски. Но над всичко това е една разтърсваща човешка драма, брилянтно пресъздадена в гениалната музика на Верди. 

Съдбата на това заглавие е драматична като неговото съдържание. Тя преминава през цензура, забрана за изпълнение и отмяна на тази забрана, но не без отстъпки от страна на композитора. Верди променя първоначалното заглавие, сменя и мястото на действие и имената на персонажите, за да даде шанс на „Бал с маски“ да влезе в списъка с шедьоври на световната опера.

Композиторът е съзнавал значимостта на творбата си, много елементи от която са оценени като върхови в музикалната драматургия. В дуета на Ричард и Амелия от второ действие например гениалният италианец споделя, че е вложил целия „безпорядък“ на страстта.

„Бал с маски“ има грандиозен успех от премиерата й в „Театър „Аполо“ в Рим на 17 февруари 1859 г. до наши дни. Включена е в постоянния репертоар на всички световни театри.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама