Нанси Шилър: С работа в България успяхме да умножим 55 млн. долара до над 455 млн.

17:08, 11 фев 18 25 387 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

- Г-жо Шилър, Фондация “Америка за България” е най-голямата благотворителна организация в България. За 9 години, откакто съществува, организацията е дарила 202 милиона долара. Кой ваш проект смятате за най-ценен и най-добре реализиран?

- Подкрепили сме толковa много проекти през тези 9 години. 200 милиона долара, инвестирани в България, от тях 100 млн. в българското образование. Много е трудно да избера един любим проект, това е все едно да избереш любимото си дете. Погледнато така, към този момент би трябвало да имаме над 700 деца. Но ако трябва да избера един, това ще е “Музейко”. “Музейко” е чудесен интерактивен музей, фокусиран върху технологиите и природните науки, който от създаването си през октомври 2015 г. е привлякъл повече от 200 000 посетители. Наистина е невероятно място за децата в България.

- През годините как се променяше изборът на грантове? Как избирахте сферите, които да подкрепите?

- Всичко, което правим, е фокусирано върху развитието на частния сектор в България. Но тъй като сме много голяма фондация, имаме възможност да погледнем от по-широк ъгъл към това. За да има процъфтяващ частен сектор в България, първо трябва да имате образовани хора. И затова повече от 100 млн. долара са инвестирани в българското образование. Фокусираме се също върху развитието на гражданското общество и демократичните институции. За да може да се развива частният сектор, трябва да има върховенство на правото, трябва да има добре функционираща и независима съдебна система и медии, които са открити, честни и прозрачни. И също така една предвидима законова среда, за да може международният бизнес да идва тук и местните бизнеси да се развиват. Бизнесът не обича непозната среда.

Третата област, в която работим, е изкуство и култура. Ние празнуваме това, което прави България уникална. Помагаме също така едни от най-добрите примери на американското изкуство и култура да бъдат представени в България. Тази област помага и на икономиката, тъй като посетителите на културни събития носят приходи за местните общности, ресторанти, хотели, цялата градска среда се развива и допринася за развитието на частния сектор. Един чудесен пример в тази област е Нощта на музеите и галериите в Пловдив, която ние подкрепяме от 2010 г. Освен невероятната атмосфера, която се създава, направихме проучване, за да видим какъв е ефектът върху икономиката. Установихме, че

за всеки един долар,

вложен в този проект,

4 се връщат в местната

икономика

Другата област, в която работим, е културното наследство. Ние честваме богатото българско културно наследство, но също от гледна точка на приноса му към развитието на местната икономика, например туристите, които биха дошли, за да видят даден археологически обект. Започнахме с Малката базилика в Пловдив. Тя отвори врати през 2013 г. След това започнахме работа по Епископската базилика на Филипопол, която трябва да бъде открита през април 2019 г.

Едно от вълнуващите неща, които напоследък направихме, е да представим Епископската базилика и римските мозайки на Филипопол в централата на ЮНЕСКО в Париж. Феноменален проект, който ще има голям ефект в България, но не само - и в международен аспект, защото ще постави България на световната карта на културното наследство с тези уникални мозайки.

В социалната сфера работим с хората в икономически неравностойно положение. Критично важно е за България, с оглед на демографските тенденции, хората в икономически неравностойно положение и ромите да бъдат включени в икономиката по смислен начин. Така че ние работим чрез създадената от нас организация - Тръст за социална алтернатива. Тя се фокусира върху такива аспекти като достъп до детска градина, намаляване на отпадането от училище и повишаването на качеството на образованието и намирането на работа.

 

Цялото интервю вижте тук

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама